Internetmarknadsföring

INTERNETMARKNADSFÖRING

Precis som programmering och utveckling är Internetmarknadsföring ett av de absolut bredaste begreppen inom IT världen.  Att jobba inom Internetmarknadsföring, digital marknadsföring, digital marknadsstrategi eller något av de många andra begrepp som det kan kallas, kan skicka dig i ofantligt många inriktningar och områden där expertis krävs. Här nedan kommer vi lista någon av de vanligaste inriktningarna inom Internetmarknadsföring för att du ska kunna få en bild av vilket typ av arbete som passar dig bäst.

SEO (Sökmotoroptimering)

Idag har nog de flesta människor med någon form av grundläggande fot inne i IT världen hört talas om eller t.om. försökt sig på SEO. Det kan verka förvirrande och otäckt, speciellt för den oinitierade, men faktum är att SEO är i sin grund hyffsat enkel princip.

Om inte alla, så den absoluta maximala majoriteten som söker information på internet använder sig av så kallade sökmotorer, där Google tar majoriteten av webbens trafik.

När en person söker efter något på Google, så använder personen något som kallas för ”sökord”. Dessa sökord är en indikation på vad personen är ute efter, till exempel en tjänst, vara, uppsats, aktivitet, plats eller bild. Googles jobb är att ge den sökande ett så bra och relevant resultat som möjligt för att den sökande skall vara nöjd och fortsätta använda tjänsten. Om en person söker på ordet ”Volvo” men får upp en massa sidor om SAAB, BMW och Audi så har Google inte levererat en bra produkt, utan endast en snarlik sådan.

Hur Google gör detta på ett bra sätt är rätt komplext, men går att med enkelhet förklara såhär:

När ditt sökord läggs in i textfältet så skickar Google ut en robot som scannar av ’alla’ webbsidor som finns ute på internet och samlar dessa i en låda. I denna låda finns då alla webbsidor som Google tycker är relevanta för det sökordet, och tar bort alla som inte är nog relevanta för den sökande.

Vad Google sedan gör att rangordna dessa sidor i den ordning de anser vara ”bäst”, för att den sökande inte bara ska få relevanta resultat, utan de resultat som Google tror att den sökande absolut mest är ute efter.

Fram kommer sedan en lista, där den sökande nu kan titta på en rad olika webbsidor från det mest relevanta till minst.

Givetvis har inte alltid Google rätt, det kan ju faktiskt vara så att personen som söker inte får sitt önskade resultat på 1a placering och 1a sidan, men de gör så gått de kan.

Om vi nu vänder på steken och talar om sökmotoroptimering (SEO) så är detta konsten eller tekniken att göra en webbsida mer attraktiv och relevant för Google, så att chansen att just din eller din kunds sida hamnar högst upp.

Topplaceringar på Google är viktiga av den enkla anledningen att dessa drar till sig mest trafik, och mer trafik innebär oftast mer pengar och fler affärer för företag och webbshoppar som säljer varor och tjänster på internet, eller använder sin webbsida som kontakt.

Bra SEO leder till fler affärer och mer pengar, därför är kunniga SEO specialister i hög förfrågan på marknaden, både så kallat ”in house” och på den fria marknaden.

Social Media Marknadsföring

Social Media är en stor del av våra liv, på både gott och ont. Faktum är att 50% av vår vakna tid idag spenderas framför en dator, mobiltelefon eller annan enhet med uppkoppling, och en stor del av denna spenderas på Social Media.

Detta kan företag givetvis kapitalisera på genom att lägga välriktade och segmenterade annonser i flödet på kunden.

Social Media Marknadsföring är ett av de kraftigaste verktygen idag för annonsering just på grund av de stora möjligheterna att kunna segmentera och hitta väldigt specifika potentiella kunder och betala små summor för deras uppmärksamhet.

Här skriver man som Social Media Manager annonser, utför A/B tester och laborerar med olika typer av budgetar för att hitta modellerna som fungerar rätt för dig själv eller dina kunder. De vanligaste plattformarna man arbeter inom är Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter och Pinterest, även om de två sistnämnda är mindre vanliga i Sverige så börjar de bli ett måste även i vårt avlånga land.

Email Marknadsföring

Att marknadsföra inom inhemska eller köpta epostlistor är ingenting som är nytt, men definitivt något som är hyfsat outnyttjat hos många företag, framförallt mindre företag och webbshoppar.

Som webbshop eller företag med verksamhet på internet är det nästintill säkert att man vid något tillfälle i köpcykeln ber om en e-postadress till besökaren eller kunden. Det kan vara så tidigt som vid första knapptrycket (riktade erbjudanden för den som skall handla, i utbyte mot e-postadressen) eller vid genomfört köp/kontakt.

Att bygga en lista med e-postadresser är ingen svårighet, men att sedan förstå hur kraftfullt och lönsamt det kan vara att marknadsföra sig mot dessa adresser är det många som har svårigheter med. Likaså, är det många som har svårigheter med hur man faktiskt går tillväga.

En Email Marknadsföringsspecialist jobbar antingen med egna epostlistor eller kundens epostlistor för att sälja en specifik produkt eller tjänst, eller för att locka tillbaka återkommande kunder och skapa lojalitet i kundstocken.

SEM/PPC

Search Engine Marketing eller PPC (Pay-per-click) är annonsering som görs med betalda annonser i sökmotorerna. Ganska likt Sökmotoroptimering så väljer man ut specifika sökord man är intresserad av att synas på och skapar annonser i ändamålet att locka till sig trafik. Annonserna kostar pengar för varje ”klick” på länken i annonsen, vilket är en väldigt lönsam modell för de flesta företag då man endast betalar för faktiska besökare till sin webbsida till skillnad från när man till exempel annonserar på display eller i en tidning.

Dessa besökare är också grovt segmenterade, väldigt likt Social Media Marknadsföring (om än inte riktigt på samma nivå) , vilket gör att du som annonsör kan i princip välja vilken typ av kund du vill visa din produkt eller tjänst för.

Een SEM-Specialist/PPC Specialist jobbar till störst del inom Google Adwords, men det finns även företag som väljer att annonsera i på sökmotorn Bing. Principen är densamma på båda plattformar, men trafiken och priserna skiljer sig kraftigt åt.

Att jobba inom SEM/PPC innebär att du kan arbeta direkt ute hos ett företag som anställd, eller ta på dig flertalet kunder och sköta deras PPCkampanjer, oftast på provision och delar av marknadsföringsbudgeten.