Jobb inom Internetmarknadsföring

Jobb inom Internetmarknadsföring

Som vi sett ovan finns det en rad olika större inriktningar inom internetmarknadsföring. Givetvis har alla dessa områden underkategorier och specialstationer vilket gör att du som är intresserad av en karriär i branschen kan hitta ett jobb som passar dig precis. Nedan kommer vi titta på ett par av de arbeten som tillhör något av ovan nämnda områden, där det faktiskt finns en efterfrågan på marknaden och kan vara en värd karriär för dig att söka dig till.

Analytiker

Idag kryllar webben av analytiska verktyg och det finns nästan ingen hejd på antalet nya och gamla verktyg som bara ”måste” finnas ute hos små och stora företag. Analyser gör man för att hela tiden hålla sitt företag på rätt bana, genom att titta på trafik, försäljning, kampanjframgångar, webbsidestruktur, användarvänlighet och mycket, mycket mer.

Google Analytics är nog det absolut största och mest använda verktyget när det kommer till webbsidetrafik och specialisering i ämnet är något som efterfrågas i hög grad ute på marknaden.

Här övervakar du webbsidetrafiken till din kund eller din arbetsgivares webbsida, analyserar hur besökarna beter sig och hur de rör sig på webbsidan för att kunna identifiera problem eller framgångar som behöver justeras eller framhävas. Här kan man också se exakt vart trafiken kommer ifrån och på så vis assistera vid marknadsföringskampanjer, social media-aktivitet och mycket mer.

Du kan idag utbilda dig och certifiera dig inom Google Analytics helt gratis och med ett sådant certifikat är det möjligt för dig att direkt söka dig till en arbetsplats eller börja sälja analytikertjänster som frilansare.

Contentwriter/Copywriter

Att skriva text låter ju absolut inte som en svår uppgift, och faktum är att det inte är särskilt avancerat. Du behöver inte vara ett grammatiskt geni eller ha en högskoleutbildning med inriktning på litteratur för att kunna lyckas som content och copywriter. Givetvis har du ett ordentligt försprång om du har ett intresse i ämnet, och självklart bör du ha någon form av erfarenhet sedan tidigare, men utöver det finns det hur mycket arbete som helst på marknaden i alla nivåer.

Notera att kärt barn har många namn, men här kommer vi se över ’våra’ definitioner av detta mångsidiga yrke.

En Contentwriter har i uppgift att skriva texter i en rad olika syften, oftast webbsideinnehåll, bloggartiklar och dylikt vars syfte är att locka till sig besökare till webbsidan, eller utöka webbsidans auktoritet ur ett SEO-perspektiv. Oftast jobbar du som frilansare och tar jobb på beställning med timarvode eller betalning per ord, eller så jobbar du ’in-house’ på en byrå eller direkt hos ett företag som producerar och underhåller egna webbsidor (t.ex. hos en Affiliatemarketer, se nedan).

En Copywriter är ett lite mer avancerat yrke än Contentwriter. Medan Contentwriters fokuserar på större mängder texter, fyllnadscontent och bloggartiklar så är en Copywriter specialisten på området. Klassisk Copywriting är att skriva annonser som fångar ögat, kanske ge en slogan till ett företag, eller diktera ett starkt email till nästa emailkampanj som skall ha hög konvertering.

Vi brukar säga att Copywriting har mer fokus på själva säljandet snarare än t.ex. SEOvärde, webbsideinnehåll och dylikt.

Oavsett vad du väljer att kalla det eller dig själv, så är båda dessa positioner högt eftertraktade på marknaden, speciellt i Sverige. Notera givetvis att det också finns ett stort utbud och hög konkurrens, men är du duktig och sticker ut är det inga problem att hitta stor mängd frilansarbete eller ett heltidsjobb in house på en byrå eller företag.

Copywriter och Contentwriter är inriktningar som behövs i alla led, från SEO-arbete till Email och Adwords.

Content Marketer

En lite mer komplett tjänst/roll som sammanväver de båda titlarna i ovan kapitel. En Content Marketer jobbar med hela affären från planering till utförande och jobbar framförallt med att sälja produkter och tjänster genom välplanerade texter på företagets blogg och Social Media. Content Marketing är ”snäppet ovanför” de två tidigare nämnda arbetsrollerna och kräver lite erfarenhet innan man kan ta ett jobb med denna titel.

Social Media Manager

Vi tittade tidigare på Social Media Marknadsföring och hur den betalda marknadsföringen fungerar (om än väldigt grundläggande). I rollen som Social Media Manager ligger inte fokus endast på annonseringen utan snarare på att sköta hela företagets eller kundens sociala media närvaro. Här jobbar man oftast med att organiskt försöka öka antalet följare och skapa varumärkeskännedom och lojalitet hos befintliga kunder genom att leverera roligt innehåll och värdefulla inlägg som skapar interaktion mellan kunden och företagets sociala sidor.

Detta passar utmärkt för dig som är grym på sociala medier och verkligen älskar kommunikation. I 9 fall av 10 (påhittad statistik) förväntas du även kunna sköta kampanjer, så teknisk och analytisk förmåga krävs också. Hela denna kompott gör Social Media Manager till ett av webbens nu absolut mest mångsidiga och roliga arbeten.

Growth Hacker 

Vad är en growth hacker? I skrivande stund är tjänsten ’growth hacker’ väldigt eftersökt av många företag, oftast inom den flyktiga ’startup’ världen där målet med företaget är aggressiv tillväxt och inget annat. Här kommer en ”Growth Hacker” in.

Är du nybörjare inom Digital marknadsföring är inte Growth Hacker något du skall sikta på i första taget, då det är en hyfsat avancerad tjänst som kräver bred kunskap inom alla kanaler med ett par specialistområden.

En Growth Hacker jobbar uteslutande med att identifiera och uppfölja de mest effektiva och aggressiva marknadsföringskanaler som skapar tillväxt i företaget och sedan kapitalisera på dessa genom att jobba uteslutande mot dem. En Growth Hacker jobbar oftast i nya och digitala kanaler för att skapa tillväxt på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt, till skillnad från traditionella marknadsförare som jobbar med en större typ av budget.

Growth Hackerns bästa verktyg är Social Media, SEO, Applikationer och nytänkande.

Aggressiv tillväxt betyder dock inte att man inte bryr sig om kundvård och retention. Growth Hackerns största uppgift kan vara att generera leads i stora mängder, men kvalitén på dessa och att hålla prospekten intresserade och nöjda under hela delen av affären är lika viktigt som att anskaffa dem.

Exempel på Growth Hacking metoder kan vara att bearbeta ny och befintlig genom att få dem att referera till vänner och bekanta om produkten eller tjänsten. Bygga publik genom att forcera likes och följare på sociala medier med kod eller erbjudanden eller implementera call-to-action pop-ups på en webbsida för att generera leads via email eller telefonnummer.

Growth Hacking är svårt att definiera, men för dig som har ett intresse för aggressiv tillväxt när du arbetar inom digital marknadsföring kan detta definitivt vara en karriär att uppfölja.