Lokal SEO partner

Lokal SEO

Vikten av att ha en lokal SEO-partner

När du ska välja partner för ditt arbete med sökmotoroptimering är det viktigt att tänka på några saker. Priset är en faktor förstås men långt mycket viktigare än att få lägsta möjliga pris är att den du väljer att samarbeta med har rätt kompetens, erfarenhet och verktyg för att kunna göra ett bra jobb, som ger önskat resultat i form av topp-placeringar för dina söktermer, men framför allt ökat antal besökare till din hemsida och hög konverteringsgrad.

Något som är lätt att förbise är att det även kan vara viktigt var någonstans din SEO-partner befinner sig i världen. Det handlar om tidszoner förstås, som gärna ställer till problem med möten som behöver läggas på udda tider eller helt enkelt att arbetet tar längre tid när ni inte arbetar samma tider. Språket är en viktig fråga förstås, särskilt om din hemsida inte är skriven på engelska. En mycket viktig sak, som är lätt att förbise, är kulturskillnader.

En lokal SEO-partner förstår din marknad

Att ha en lokal partner för SEO förenklar ditt arbete och minimerar problem med språk- och kulturskillnader som lätt sätter käppar i hjulet. Det lokala SEO-företaget har ofta också bättre koll på din marknad vilket förstås är extra viktigt om du levererar tjänster och produkter bara på vissa platser. Säg till exempel att du driver ett städföretag och är verksam i Stockholmsområdet. Då är ditt behov av sökordsoptimering hårt knutet till var du och dina kunder befinner sig och ditt bästa alternativ är då att välja en lokal SEO-byrå, som har koll på den lokala marknaden.

Närhet förenklar samarbetet

Att välja en lokalt placerad samarbetspartner för sökmotoroptimering har förstås en annan stor fördel i att fysisk närhet underlättar samarbete. Nog för att tekniken för telefon- och videokonferenser i allmänhet fungerar klanderfritt, men som vi alla vet är det i slutändan bättre att mötas på samma plats, så ofta som möjligt.